Rugalmasan kezelik kintlévőségeiket a kis- és középvállalkozások
Minden cég számára komoly kihívást jelent, ha számláikat partnereik nem rendezik időben. Az Intrum által készített Európai Fizetési Jelentésből azonban kiderült, hogy a kis- és középvállalkozások nagyobb pénzügyi kockázatoknak vannak kitéve emiatt, mint a nagyvállalatok.
- A kis-, és középvállalkozások 73 százalékát kérték már arra, hogy hosszabb fizetési határidőt szabjon ki a szokásosnál.
- A magyarországi KKV-k 7 százaléka fordul követeléskezelőhöz a nemfizető ügyfelek által okozott károk enyhítésére.
Az Intrum Európa vezető követeléskezelő vállalatcsoportja évente közzéteszi Európai Fizetési Jelentését. A legfrissebb, 2018 tavaszán készített reprezentatív felmérésben 29 európai országból 9607, köztük 450 magyar cég vett részt. Magyarországon a kis-, közép-, és nagyvállalatok fizetési szokásait vizsgálták.
Megengedőbbek a KKV-k
A számlák késedelmes teljesítése cégmérettől és tevékenységi területtől függetlenül minden vállalatot érint – derült ki az Intrum kutatásából. Ugyanakkor abban már mutatkozik különbség, hogy mennyire vannak kitéve a nemteljesítésből fakadó következményeknek.
A kutatásban résztvevő magyar KKV-k 73 százalékát kérték már partnereik arra, hogy fogadjanak el a szokásosnál hosszabb fizetési határidőt, a kérésnek 70 százalékuk gondolkodás nélkül eleget is tett.
Ezzel szemben a nagyvállalatok lényegesen jobb helyzetben vannak, hiszen a megkérdezettek csupán harmada felé érkezett ilyen jellegű igény, melyet az érintett válaszadók közel 30 százaléka fogadott csak el.
Miért fizetnek későn a vevők?
A késedelmes fizetés négy okra vezethető vissza.
A legtöbb esetben a partnerek pénzügyi nehézségei állnak a háttérben, ez cégmérettől függetlenül egyformán érinti az egyes vállalkozásokat.
Az elhúzódó fizetés mögött álló második leggyakoribb ok az adminisztrációs hiba. Érdemes kiemelni, hogy erre elsősorban a nagyvállalatok partnerei hivatkoznak, közel minden második eset ide vezethető vissza.
A felek közötti viták okozta késedelmes fizetés szintén a nagyvállalatoknál jellemzőbb, az érintett cégek több mint harmadának okoz nehézséget.
Ezzel szemben a szándékos fizetési késedelem a KKV-kat érinti inkább: az érintettek közel harmada jelölte meg, hogy partnerei szándékosan nem tettek eleget időben fizetési kötelezettségeinek.
Mit lehet tenni a kintlévőségek ellen?
A késői fizetések likviditási kihívásokhoz vezethetnek, mégis, a vállalatok csak kisebb része tesz óvintézkedéseket.
A legnépszerűbb megelőző megoldásnak az előreutalás megkövetelése, a KKV-k 36 százaléka él ezzel a megoldással. Professzionális követeléskezelő szolgáltatását pedig csak a kis- és középvállalkozások közel 10 százaléka vesz igénybe, míg a nagyvállalatok közül majd minden ötödik.
Fontos, hogy a kis-, és középvállalkozások felismerjék és tisztában legyenek azzal, hogy milyen lehetőségeik vannak a kintlévőségek kezelésére. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis nem csak akkor tudnak az erre szakosodott cégekhez fordulni, ha már megtörtént a baj. A kintlévőségek elkerülése érdekében számos, ezt megelőző megoldás is létezik, gondolok itt például a vevői cégek folyamatos cégfigyelésére mint kockázatcsökkentő eljárásra” – emelte ki Kis Annamária, az Intrum üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.emelte ki Kis Annamária, az Intrum üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.