Tudatosabb pénzügyi stratégia, csökkenő követeléskezelési idő jellemzi az európai vállalatokat

Egyre kevesebb európai vállalat enged a hosszabb fizetési határidőknek: sokan felárat számítanak fel rá vagy kedvezményekkel ösztönzik a gyors fizetést. Bár a gazdasági helyzet még mindig kihívásokat rejt, az Intrum legfrissebb felmérése szerint a hatékonyabb pénzügyi folyamatok és a munkavállalói képzések már most éreztetik pozitív hatásukat. A cégek átlagosan heti szinten közel 10 órát töltenek kintlevőségeik behajtásával, ami csökkenést mutat a tavalyi évhez képest.

Az európai vállalatok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a pénzügyi stabilitásra és a fizetési határidők szigorúbb betartatására. Bár a cégek több mint fele továbbra is küzd likviditási nehézségekkel és késedelmes fizetésekkel, egyre többen alkalmaznak új stratégiákat a követeléskezelés optimalizálására. Az Intrum legfrissebb Európai Fizetési Jelentése (EPR) szerint Magyarországon az üzleti döntéshozók 53%-a szigorított a fizetési feltételeken, ami meghaladja az uniós átlagot (48%).

Az európai fizetési jelentés (EPR) betekintést nyújt az európai vállalkozások fizetési szokásaiba, megvizsgálja a késedelmes fizetésekkel, a számlafizetési gyakorlatokkal kapcsolatos trendeket, és az általános pénzügyi kockázatokat.

Új stratégiák a bizonytalan gazdasági környezetben

A gazdasági kihívások hatására számos vállalat finomhangolta pénzügyi stratégiáját. Korábban az üzleti kapcsolatok megőrzése érdekében a vezetők közel 60%-a hosszabb fizetési határidőket fogadott el, míg 47% szerint azért kellett hosszabb határidőket elfogadniuk, hogy csökkentsék ügyfeleik csődbe jutásának kockázatát.

Ma azonban egyre kevesebb vállalat hajlandó automatikusan engedményeket tenni a fizetési feltételekben: 30% még mindig nyitott a fizetési feltételek módosítására, 26% már teljesen elzárkózik az újratárgyalástól, 24% pedig kedvezményekkel ösztönzi a gyorsabb fizetést. A vállalatok egy része (23%) nyitott a fizetési feltételek módosítására, de a döntést megelőzően adatvezérelt elemzéseket alkalmaz, megvizsgálja ügyfelei fizetési előzményeit. Közel 20%-a a vállalatoknak úgy fogadja el a hosszabb fizetési határidőt, hogy felárat számít fel, és kevesebb mint 10% biztosít fizetési haladékot előzetes feltételek nélkül.

Ahogy a gazdasági helyzet konszolidálódni kezdett, a vállalatok arról számoltak be, hogy már nem találják olyan nehéznek a beszállítóik időbeni kifizetését, mint korábban. Míg 2024-ben a cégek 61%-a küzdött azzal, hogy időben rendezze a beszállítói számlákat, addig 2025-re ez az arány 54%-ra csökkent, ami évek óta a legalacsonyabb érték. A pénzügyi stabilitás javulása viszont az ügyfelekkel szembeni elvárásokat is növeli. Azoknak a válaszadóknak az aránya, akik aggódnak az ügyfelek időben történő fizetési képessége miatt, 2025-re 56%-ra csökkent, ami 2021 óta a legalacsonyabb szint.

Technológiai fejlesztések és képzés a hatékonyabb pénzügyi folyamatokért

Ezzel párhuzamosan a legtöbb vállalat korszerűsíti rendszereit a gyorsabb kifizetés érdekében. A cégek egyre inkább felismerik, hogy a zökkenőmentes fizetési folyamatok kulcsa a digitalizáció és a megfelelő munkavállalói képzés:

  • 80% felhasználóbarátabbá teszi fizetési rendszereit,
  • 77% biztosítja, hogy ügyfelei a számukra legkényelmesebb fizetési módokat használhassák,
  • 71% kiemelt figyelmet fordít az ügyfélkapcsolati csapatok pénzügyi tudatosságának fejlesztésére,
  • 79% adatvezérelt elemzéssel segíti a késedelmes fizetések előrejelzését és megelőzését.

Ezek az intézkedések már most éreztetik hatásukat: az európai vállalatok átlagosan heti 9,85 órát töltenek kintlévőségeik kezelésével, ami csökkenés a 2024-ben közölt 10,15 órához képest. Minden negyedik cég arról számolt be, hogy az előző évhez képest érezhetően kevesebb időt kell fizetési követelések kezelésére fordítaniuk.

Növekszik a követeléskezelő cégek szerepe a vállalati stratégiákban

A fizetési folyamatok optimalizálásának részeként egyre több vállalat fordul a faktoring és követeléskezelő cégek felé. Jelenleg a cégek 63%-a házon belül kezeli követeléseit, de a faktoring és külső behajtó cégek szerepe a következő két évben várhatóan 38%-ról 43%-ra fog emelkedni.

A jelenlegi gazdasági környezetben a vállalatok számára az egyik legnagyobb kihívás az, hogy pénzügyi stabilitásukat úgy őrizzék meg, hogy közben ügyfélkapcsolataik és ügyfélelégedettségük ne sérüljön. Az adatvezérelt megoldások és a rugalmas, mégis határozott pénzügyi stratégiák kulcsszerepet játszanak e kényes egyensúly fenntartásában.
mondta Kaczur Tibor, az Intrum márka és marketingkommunikációs igazgatója.

European Payment Report 2025 - töltse le az Intrum Fizetési Jelentését!

Az EPR valamennyi kiadványa regisztráció után tölthető le.